Pengikut

Isnin, 22 November 2010

Jenazah dan Menziarahi Kubur


Islam tegas melarang meratapi keluarga yang meninggal dunia. Bagi wanita islam beriman hendaklah menyerah segala-galanya kepada Allah dan ucapkanlah: "Sesungguhnya kita ini milik Allah dan kepadanya kita akan dikembalikan ". 
Begitu juga tidak halal bagi wanita memakai pakaian serba hitam bila meninggalkan seseorang atau bertakziyah lebih dari 3 hari kecuali atas meninggalnya suami.
Para ulama memang berselisih  faham mengenai menziarahi kubur bagi wanita. Ada diantaranya mengatakan makruh tanzih dan ada yang mengatakan  makruh tahrim. Sedangkan ramai yang berpendapat  boleh menziarahi kubur asalkan tidak menimbulkan fitnah. Wallahualam.
Berkata al-Qadhi:"Dan terkadang dikatakan  tidak terjadi semua itu (maksudnya tidak mendedahkan perhiasan dan tidak menangis kuat-kuat) maka tidak ada  alasan untuk tidak mengizinkan  kaum wanita menziarahi kubur, Kerana ingat akan mati itu perlu, sama ada lelaki mahupun wanita.
Setiap minggu saya dan anak-anak serta kakak-kakak almarhum suami saya akan menziarahi kubur mengingat akan mati adalah perlu.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...