Pengikut

Sabtu, 1 Oktober 2011

Perginya Ramadhan dan Syawal


How do I love tree? Let me count the ways..., kata penyair Inggeris, Elizabert Berett Browing. Sebab cinta ada banyak bentuk dan cara, kita yang bukan penyair pun boleh mengira aspek kecintaan mengikut keberuntungan masing-masing.Membaca sonata ini ketika bersantai, tercetus dalam fikiran saya: ada berapa banyak carakah untuk bersyukur? Let me count the ways.......
Mula-mula sekali, saya ingin bersyukur kerana boleh bernafas. Aksi mudah sedut dan hembus oksigen. Saya bersyukur kerana anak-anak sihat dan dapat menurut perintah Allah. Semoga mereka menjadi penyejuk mata kami. Ketika menulis, saya bersyukur atas nikmat dilahirkan di Malaysia yang baru sahaja menyambut kemerdekaan ke 54.Kita boleh membilang kelebihan dan nikmat yang harus disyukuri sehingga subuh senarainya tidak akan habis.Sering sahaja saya alpa dan mengganggap kehidupan sebagai hak mutlak.  Angkuh sungguh manusia apabila mengganggap dirinya bebas merdeka daripada takdir Tuhan.
Ramadhan dan Syawal telah meniggalkan kita. Sememangnya bulan Syawal dan Ramadhan sarat dengan kesedaran. Hawa dan udara juga berbeza. Perginya Ramadhan dan Syawal bulan yang menyiram baja keimanan dalam suasana kalut dan sibuk.
Ketika berada di Hospital Selayang Selangor

Ramadhan dan Syawal terakhir tahun lepas ;Almarhum suami saya telah diberi Allah swt  beberapa peluang terakhir berpuasa dan bertarawih. Menunaikan solat 5 waktu sepanjang berada di hospital Selayang danKuala Lumpur dengan bantuan sahabat-sahabat ketka mengambil wudhuk serta berpeluang berhari raya di kampung berjumpa sanak saudara dan sahabat dekat dan jauh. Terima kasih Allah.walaupun terlalu singkat peluang diberi tapi saya redha dengan ketentuan Mu.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...