Pengikut

Ahad, 29 Julai 2012

Ramadhan Datang Lagi

Ramadhan datang lagi, Alhamdulillah dipertemukan lagi hambamu ini dengan Bulan Ramadhan. Sesungguhnya Ramadhan mengamit keinsafan serta mengisi bekalan dan takwa. Ramadhan membuat kita bertambah skil iman, rohani, jasmani serta skil memasak. Namun yang paling menyentuh hati saya kehilangan Almarhum suami yang masuk 2 kali bulan Ramadhan. Terlalu banyak suka duka yang disimpan bersama arwah suami. Terkenang juga kenangan arwah ibu saya Hjh Che Siah yang pernah tinggal dengan kami sekeluarga setelah pencen, kami sibuk menyediakan juadah berbuka dan  dan sama-sama bersembahyang trawih. Saya tiada kenangan bersama arwah bapa yang telah kerahmatullah ketika saya 1 tahun 8 bulan. Benar janji Allah, tidak akan dilewat atau dipercepatkan walau sesaat apabila Dia mahu hambanya kembali kepadaNya. Ku pohon padaMu, damailah almarhum suami Azizul Rahman Bin Azizi, almarhum bapa, Yusoff Bin Ahmad, almarhum bapa mertua Azizi Bin Osman, almarhum tokwan yang menjaga saya dari kecil Hj Abu Bakar Bin Ahmad, dan almarhumah ibu Hjh Che Siah dan ibu mertua Hjh Endon Yeop Jaafar. al Fatihah.

Pabila Ramadhan tiba saya dan anak-anak menjalankan ibadah puasa seperti biasa tiada yang luar biasa. mengisi Ramadhan dengan tadarus dan bacaan al-Quran dirumah, berbuka dan ke Surau Nur Ikhwan, sembahyang Isyak, sembahyang sunat, bertahlil, sembahyang sunat trawih 8 rokaat dan sunat witir 3 rokaat. dengar taskirah dan more. Balik buat kerja sekolah dan ajar anak-anak, tidur dan bangun masak dan bersahur  dan begitulah rutin hari-hari sepanjang bulan Ramadhan. Setakat ini saya masih bertahan masak sendiri dan tak pergi ke Bazaar Ramadhan. Anak-anak saya tiada masalah berpuasa kerana mereka dah biasa dididik berpuasa tanpa ponteng sejak berumur 5 tahun, berpuasa sunat 6 selepas aidil fitri dan berpuasa sunat Isnin dan Khamis.
Nampaknya belum rezeki berhari raya di rumah baru. Langsir sambut Ramadhan bulan dan bintang.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...